tisdag 2 april 2013

Lax & Öringspremiären i Falkenberg

Vilken dag jag och frugan hade den förste april som traditionellt gick av stapeln i Ätran,Falkenberg.
Vi var på plats kl.08:00, fick löst fiskekort sen började vi knalla neråt utmed ån till vårt "ställe".


















Vädret var helt strålande och det såg ut som att det skulle bli en riktigt bra dag! Vi började kasta av och efter 5-6 kast satt första för mig och det kändes grymt bra att det blev aktivitet direkt och det visade sig vara en lite fin öring som var på hugget =)
Efter det rullade det bara på, jag drog en 5-6 kast till och "smack"! Så satt andra firren på kroken!
Andra blev en fin liten lax som snabbt fick simma tillbaka, denna tog på fluga med =)
Frugan började bli lite frustrerad att hon inte hade fått någon känning än men så plötsligt hade hon gung i spöt med, denna riktigt fin med, jag sprang bort för att hjälpa till att håva den då jag såg att hon höll på att leda in den i ett stenrös... Jag skrek: Få bort den från stenarna! Madelene: Vilka stenar? Jag: Du ser väl stenarna!? och just då blev linan avskavd mot dom och en 2-3 kilos simmade lugnt iväg... Frugan var vansinnig och jag försökte lugnt förklara att hon måste byta glasögon till de polariserade hon fått från Leech så hon kunde ha bättre koll hur vattnet såg ut. Vi fortsatte fisket och smack så satt min tredje och denna var dagens största för mig, efter några minuters drillning var också den landad.
Lax 2,6kg, 72cm visseligen en "besa" men bjöd ändå på en skön fight!

Kort där efter så var det äntligen Madelenes tur att landa en lax med =)
Efter det var hennes tur att glänsa lite, underbart att ha en fru som delar samma intresse som en själv.
Efter Madelenes sista lax började fisket bli riktigt trögt, vattnet hade nästan stigit med 50 cm och strömmen var stark... Kort därefter anslöt sig ett par goda vänner som kommit ner lockade av våran tidigare fiskelycka. Timmarna tickade på utan någon större lycka för någon utav oss, så vi bestämde oss för snart röra oss hem emot Kungsbacka men strax innan så fick vår vän Emil upp en fin liten lax till och det satte punkt för en underbar dag i Falkenberg.
Jag rekommenderar alla att besöka Ätran i Falkenberg för laxfiske och den ligger fint med bra anslutning från E6:an. Den ligger också centralt men ändå för sig den sträckan man fiskar med fin natur runt omkring. Och till dom som flugfiskar rekommenderar jag 2-handsspö och köra med röd,orange tubfluga. Om ni kör haspelutrustning rekommenderar jag ett medelhårt spö som klarar lite större fisk men ändå ger bra känsla för lite mindre fisk. Jag körde själv med klass 8-9 enhands flugspö och haspelutrustning körde jag ett Pezon&Michel Gunki 7" 5-25g med en Penn Battle 2000 rulle, grym känsla att drilla lax med och som bete föreslår jag ett skeddrag med fjäderbeklädd krok =)
Nu väntar bara en kort arbetsvecka sen åker jag och min vackra fru till Jönköping tillsammans med Johan Pajklife Kimming och hans fru för att delta i Sportfiskemässan, hoppas vi ses där! Och tills vi hörs igen, Sketfiske bröder och systrar!

// Fredrik Karlsson














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar